מהו פרסום גרילה?
פרסום גרילה הוא אפיק שיווקי שמטרתו לקדם מוצר, שירות או רעיון באמצעי פרסום לא קונוונציונליים, יצירתיים ומעוררי מחשבה. הפרסום המסורתי– שלטי חוצות, מודעות פרסומת, פרסומות טלוויזיה ורדיו ופרסום באינטרנט– דורש, לרוב, תקציב שיווק ענק. פרסום הגרילה, לעומת הפרסום המסורתי, מקדם את שיווק המוצר או השירות תוך שימת דגש על חדשנות, דמיון ותעוזה בתקציבים נמוכים יחסית. היעד של אפיקי הפרסום השונים הוא זהה- יצירת רווחים והגדלת מכירות- אבל שיווק גרילה עושה זאת בדרכים לא צפויות.
המונח נגזר מתחום לוחמת גרילה וכמו בלוחמת גרילה גם אסטרטגיית פרסום זו מתאפיינת ביצירתיות, זריזות, גמישות ובעיקר- ניצול אלמנט ההפתעה ליצירת אפקט בלתי נשכח. זו מהותו של פרסום גרילה, אסטרטגיית שיווק לא קונוונציונלית שהולכת וצוברת תאוצה בעולם הפרסום. משרדי פרסום בעלי אוריינטציה שיווקית חדשנית ועדכנית מקצים אנשי מקצוע מיומנים לפיתוח מסלול השיווק בדרך ייחודית זו.
לחצו כאן לקביעת פגישת ייעוץאיך עושים את זה?
כל מה שסביבנו- תחנות אוטובוס, פארקים, בניינים ומעברי חצייה– הכול יכול לשמש כפלטפורמה להעברת מסרים שיווקיים.
הקמפיין שבונה משרד הפרסום מתבסס על חשיפת הקהל למוצר בסביבה יוצאת דופן ולא צפויה שמושכת תשומת לב באופן מיידי. הקהל שנחשף למסע הפרסום הוא שותף מלא לחוויה. ההתרחשות מולידה עניין ובאזז שעובר מפה לאוזן, מצולם ומופץ ברשתות החברתיות ובמדיה בכלל. כך מגיע המפרסם לקהל גדול בהרבה מזה שהיה במקום ממש בזמן ההתרחשות. ההפתעה של הצופים, הצחוק והתחכום הם שיימשכו את תשומת הלב לפרסום וייבדלו את המותג מזה של המתחרים.
שיווק גרילה פונה על פי רוב לקהל צעיר מתוך הנחה שקהל כזה יגיב בחיוב לסיטואציה לא שגרתית, לא צפויה ומשעשעת. לדוגמה, חברת קוקה קולה יצאה במסע שיווק שבמרכזו נערך פרסום גרילה באוניברסיטה בניו יורק. חברת הפרסום שניהלה את הקמפיין עבור 'קוקה קולה' הציבה מכונת משקאות של חברת קוקה קולה בחדר האוכל של הסטודנטים ובכל פעם שסטודנט הכניס מטבע לחריץ המכונה הוא קיבל יותר מפחית שתייה אחת. הסרטון שתיעד את האירוע השמח נקרא "מכונת האושר". הוא הפך במהרה לויראלי וזכה למיליוני צפיות ביוטיוב ולהד אדיר.
למי מיועד פרסום גרילה?
במקור הייתה אסטרטגיה זו אפיק שיווקי מוצלח במיוחד עבור עסקים קטנים ובינוניים שמטרתם לשמר לקוחות, להרחיב את מאגר הלקוחות הקיים ולקבע את המותג בזיכרון הקהל בעלות נמוכה: באמצעות פרסום גרילה יכול עסק קטן לזכות בחשיפה מרבית למוצר שהוא מפרסם בהשקעה קטנה יחסית. בשנים האחרונות גם ארגונים וחברות גדולות בוחרים בשיווק גרילה במקביל לפרסום השוטף שלהם בענפי המדיה המסורתיים כתוצאה מהעניין שמעוררת השיטה.
יתרון נוסף של שיטה זו טמון במיקום הפרסום בקרב קהל היעד: כשהמפרסם ומשרד הפרסום בוחרים להשתמש בשיווק גרילה יש באפשרותם להתמקד בקהל היעד של המוצר מבלי לבזבז משאבים על פרסום המוצר בקרב אנשים שממילא אינם רוכשים פוטנציאליים.
למשל, אם המפרסם מעוניין לקדם מוצר שפונה לאנשי עסקים הרי שאתר הפרסומת יהיה אזור שבו בנייני משרדים רבים.
לחצו כאן לקביעת פגישת ייעוץלצד היתרונות שבפרסום הגרילה יש לציין גם את נקודות החולשה שלו: קשה לכמת, למדוד ולהעריך את הרווח שיופק ממסע הפרסום. אפקט של פרסום כזה אינו מיידי אלא מתמשך והוא יוצר בעיקר חיבור של הקהל למותג בזכות הייחוד שייחרט בזיכרון. לעיתים יכול פרסום הגרילה להתפרש שלא כהלכה וליצור נזק תדמיתי כבד למותג, בעיה שהיא משמעותית בעיקר עבור חברות גדולות ומבוססות. לכן רצוי להשתמש באפיק שיווקי זה באמצעות משרד פרסום בעל ניסיון בתחום להשגת אפקט מדויק ומקצועי.