מה זה מיתוג חברה?
מיתוג חברה הוא מונח שלא קל להגדיר אותו באופן מדויק – אבל אין חברה שלא זקוקה למיתוג, ולא בכדי פועלות בימינו חברות מיתוג רבות.
הסיבה לכך שאין חברה שלא יוצאת נשכרת מתהליך מיתוג – כמובן בתנאי שהוא מבוצע באופן מושכל ומקצועי – היא שהצרכנים בימינו קונים מוצרים לא על סמך איכותם, או לפחות לא רק על סמך איכותם, אלא במקרים רבים על סמך התחושות והרגשות שמעורר כל מוצר, והרגשות והתחושות הם ברוב המקרים תוצר של המיתוג של החברה שמייצרת את המוצר.
לחצו כאן לקביעת פגישת ייעוץדוגמה מצוינת לכך היא האייפון: ישנם סמארטפונים טובים ממנו, אולם חברת אפל השכילה למתג עצמה כמובילה, חדשנית וסקסית, ובזכות כך מוכרת אינספור אייפונים וכמובן גם מוצרים אחרים שמעניקים למי שרכש אותם תחושה כי הוא אדם מעודכן, מתקדם ובעל חוש אופנתי.
תכנון המיתוג
חברות מיתוג רבות מתחילות את מיתוג החברה בתכנון מעמיק ויצירת אסטרטגיה כוללת להצגת המוצרים השונים והחברה כולה באופן המחמיא ביותר שיש.
תכנון המיתוג כולל את זיהוי קהל היעד של מוצרי החברה וכן הבנה של הצרכים האמיתיים של אותו קהל יעד ושל הרגשות והתחושות שהלקוחות הפוטנציאליים רוצים להרגיש. במקביל יש לבחון מהן נקודות החוזקה של החברה ושל המוצרים השונים שלה, איפה היא נבדלת ממתחרותיה ואיך היא יכולה לעורר את התחושות והרגשות הרצויים על ידי קהל היעד.
לאחר תכנון מעמיק ויקר ערך זה, ניתן לעבור לשלב השני במיתוג חברות – יצירת המותג.
יצירת המותג
ההוצאה לפועל של האסטרטגיה שנקבעה בשלב הקודם חשובה לא פחות כמובן מהתכנון, וגם בשלב זה חובה להקפיד על דיוק מרבי מבחינת מימוש הרעיונות ועל ביצוע מוקפד של התוכניות.
יצירת המותג כולל יצירת שפה ויזואלית, עיצוב לוגו, עיצוב מוצרים, סלוגנים ויצירת אריזות שכולם ישדרו את הערכים הרצויים מבחינת החברה ויעוררו את הרגשות ה"נכונים" – כאלה שיבטיחו ללקוחות הפוטנציאליים ערך מוסף בכל רכישה.
מרכיב נוסף של מיתוג עסקי הוא בחירת שם לסדרות מוצרים ולכל מוצר ומוצר, ולפעמים אף מומלץ לשנות שם למוצר קיים על מנת למתג אותו כהלכה ובהרמוניה עם המיתוג של כל החברה.
עוד חשוב לציין כי מיתוג מתוכנן היטב ומבוצע במדויק מצליח להשפיע על קהל היעד באופן אפקטיבי, שכן הוא מסתנן מתחת לחומות ההגנה שרובנו ככולנו עוטים על עצמנו ביחס למסרים פרסומיים.
הטמעת המיתוג
את השפה הוויזואלית המאפיינת את החברה ואת מוצריה יש להטמיע בכל מקום בעצם – וזהו השלב הבא של מיתוג חברה.
במהלך שלב זה מעצבים את אתר האינטרנט של החברה (ובמידת הצורך גם אתרים חדשים אותם יוצרים במסגרת המיתוג) על פי הצבעים, הפונטים ושאר מרכיבי השפה הוויזואלית שנבחרה לאפיין את החברה. באופן דומה משתמשים בשפה הנ"ל כדי לעצב ברושורים וחומרים מודפסים אחרים, חללים פיזיים בהם פועלת החברה ועוד – הכל על מנת שהזיהוי בין החברה לבין השפה הוויזואלית יוטמע באופן אפקטיבי ויקל על הלקוחות הפוטנציאליים למצוא את מוצרי החברה בכל מקום.
לחצו כאן לקביעת פגישת ייעוץמיתוג חברה – תהליך לטווח ארוך
מיתוג חברה, חשוב לציין, הוא תהליך ארוך טווח.
הסיבה העיקרית לכך היא התחרות העזה כמעט בכל תחום, כשבמקרים רבים צצים מתחרים חדשים בזירה ובפרט כאלה המחייבים את המותג להעמיק את אחיזתו בתודעת הציבור הרחב, להזכיר את קיומו לקהל היעד ולחזק את הקשר בין המוצרים לבין הרגשות שהם מעוררים.
מסיבה זו עדיף לבצע את המיתוג בעזרת משרד פרסום, האמון על תהליכים שיווקיים לטווח ארוך, תכנון מוקפד ובעיקר שינויים והתאמות תוך כדי תנועה ושדרוג המיתוג במידת הצורך.
בנוסף, העולם סביבנו משתנה ומתפתח כל הזמן ולכן גם יש צורך שעסקים ימציאו את עצמם מחדש, לפחות מבחינה תדמיתית ושיווקית. לא לכל עסק יש צורך לשנות את סוגי השירות או סוגי המוצרים שהוא מציע, אבל לדאוג להמשיך להשקיע במיתוג חברה ולהפיץ את המסר לגביה – זה משהו שחשוב שכל עסק ימשיך לעשות באופן קבוע. דוגמא טובה לעסק שצריך להמציא את עצמו מחדש מבחינת המוצרים שהוא מספק, היא כמובן חברות בתחום ההיי-טק (אם מייקרוסופט היו מנסים להמשיך למכור את הגרסא הראשונה של "חלונות" בלי להוציא גרסאות חדשות – הם לא היו שורדים את התחרות ולא היו קיימים כיום). לעומת זאת – חברות כמו "קוקה קולה" ו"נס קפה" לא משנות את המוצרים שלהן במשך עשורים רבים, לכן הן עושות שינויים מינוריים באריזה של המוצרים, בשביל שיהיו להן סיבות להפיץ מסרים חדשים בנוגע למוצרי הדגל שלהם, שמהווים הצלחות מסחריות אדירות גם מבלי שיהיה צורך לשנות אותם. בין אם העסק שלכם שייך לקטגוריה הראשונה או השניה, חשוב לזכור שגם אם עשיתם קמפיין מיתוג מוצלח ואתם מרוצים מהתוצאות שלו, זה לא אומר שיש צורך להשקיע מאמצים במיתוג שלו גם בעתיד. אם תעשו את זה נכון לטווח הארוך, זה ישתלם לכם!